Classic of the Month
We will present a classic from our Zeithaus collection regularly, which in terms of technology, design or production method served as a model for subsequent generations of vehicles in one way or another and which is also celebrating an anniversary this year.
The “Rally Beetle”
Der „Rallye Käfer“ von 1970, basierend auf dem Volkswagen 1302, ist unser Klassiker des Monats Mai. Mit 139 PS, einem Vierzylinder Boxer-Motor mit 2.057 cm³ und bis zu 170 km/h ist er ein echtes Kraftpaket. In den 1950er Jahren profilierte sich der Käfer als Liebling der Tuner, wobei besonders die Kraft-Käfer von Oettinger (OKRASA) und Decker (TDE) bis heute Kult-Status genießen. Während Gerhard Oettinger bereits seit 1951 leistungsstarke Vergaseranlagen für den Volkswagen verkaufte, startete Theo Decker 1958 das Tuning von Käfer-Motoren. In den 1970er Jahren gab es für den Käfer sogar angepasste VW-Porsche 914-Motoren. Unser Zeithaus-Modell wurde von der Firma Kummetat nach TDE-Manier „frisiert“. Der damalige Neupreis betrug 18.000 DM. Statten Sie dem flotten Käfer doch im Mai mal einen Besuch ab.
Foto: Tim Schulze
The “Rally Beetle” from 1970 based on the Volkswagen 1302 is our classic car of the month for May. Under the hood is a real powerhouse: 139 hp, a four-cylinder boxer engine with 2,057 cm³ and up to 170 km/h - a classic that makes no compromises!
In the 1950s, the Beetle made a name for itself as a tuner's favorite, and the power Beetles from Oettinger (OKRASA) and Decker (TDE) in particular still enjoy cult status today. While Gerhard Oettinger had been selling high-performance carburetor systems for the Volkswagen since 1951, Theo Decker began tuning Beetle engines in 1958. In the 1970s, there were even adapted VW-Porsche 914 engines for the Beetle.
Our Zeithaus model was “pimped up” in TDE style by the Kummetat company. The new price at the time was DM 18,000. Take a look at the speedy Beetle in May.